De voordelen van een laadpaal bij de woning van de werknemer zijn verwerkt in de bijtelling,
als de werkgever een auto ter beschikking heeft gesteld. Voor een werknemer met een
eigen auto mag de werkgever maximaal € 0,21 (bedrag 2023) per zakelijke kilometer
onbelast vergoeden. Dit is inclusief de kosten voor de laadpaal. Als de werkgever een laadpaal bij de woning van de werknemer laat plaatsen is het
afhankelijk van de situatie hoe hij deze kosten moet verwerken in de aangifte loonheffingen.
Er kan sprake zijn van drie situaties: De werkgever heeft een auto ter beschikking gesteld aan de werknemer. De werknemer
rijdt op kalenderjaarbasis meer dan 500 kilometer privé met de auto van de zaak. De werknemer rijdt met een ter beschikking gestelde auto aantoonbaar niet meer dan
500 kilometer privé op kalenderjaarbasis. De werknemer rijdt met de eigen auto. 1. Meer dan 500 kilometer privé 2. Niet meer dan 500 kilometer privé Vergoeding elektriciteit De vergoeding voor elektriciteitskosten is geen loon als de werkgever en werknemer
hebben afgesproken dat de werknemer het daadwerkelijke verbruik tegen integrale kostprijs
doorlevert aan de werkgever. De kosten van een meter om het feitelijk verbruik vast
te stellen zijn ook onderdeel van de kostprijs. Geen vaste vergoeding De werkgever mag geen onbelaste vaste vergoeding geven voor intermediaire kosten
op basis van een gemiddelde elektriciteitsprijs (van bijvoorbeeld het CBS). Wil de
werkgever toch een vaste onbelaste vergoeding per kWh geven? Dan is dit alleen mogelijk
als hij aannemelijk kan maken dat deze vergoeding gelijk is aan de integrale kostprijs
die de werknemer is verschuldigd aan zijn energiemaatschappij. [MMJL1] 3. Eigen auto werknemer Laadpaal niet terugvorderen Vordert een werkgever een laadpaal niet terug van de werknemer na afloop van het
dienstverband of stelt hij geen elektrische auto meer ter beschikking? Dan kan de
achtergebleven laadpaal een verstrekking vormen, die hij als loon in natura moet belasten.
Bijvoorbeeld wanneer de werkgever een teruggaafbeding heeft afgesproken ten tijde
van het plaatsen van de laadpaal. Meer informatie is te vinden in het Handboek Loonheffing. Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 05-01-2023
Voor werknemers bij wie de werkgever rekening houdt met een bijtelling voor het privégebruik
van de auto van de zaak, zijn de kosten van de laadpaal onderdeel van de gebruikskosten
van de auto. De werkgever hoeft geen rekening te houden met een extra bedrag aan loon
(in natura), ongeacht of een laadpaal is opgenomen in de catalogusprijs.
Als de werknemer aantoonbaar niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar rijdt,
is geen sprake van bijtelling. Ook dan zijn de kosten van de laadpaal geen loon voor
de werknemer. Dit zijn kosten voor zakelijk gebruik.
Als de werkgever de laadpaal vergoedt aan een werknemer die met een eigen auto rijdt,
kan hij niet meer onbelast vergoeden dan € 0,21 (bedrag 2023) per zakelijke kilometer
(inclusief woon-werkverkeer). Dit bedrag is inclusief elektriciteit en aanpassingen
in de meterkast. Wil hij meer vergoeden, dan is dit loon voor de werknemer. Een werkgever
mag dit loon ook aanwijzen als eindheffingsloon als aan de gebruikelijkheidstoets
is voldaan. Dit komt ten laste van de vrije ruimte.