In de praktijk blijkt dat de vraag of sprake is van een oproepovereenkomst of een
niet-oproepovereenkomst niet altijd eenduidig is te beantwoorden. Dit blijkt uit antwoorden
van Minister van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op Kamervragen. Tijdens het lopende contract kunnen de arbeidsuren telkens opnieuw worden vastgelegd.
Dan kan een tijdelijke of permanente urenuitbreiding aan de definitie van niet-oproepovereenkomst
voldoen. De uren zijn immers telkens vastgelegd. Een andere interpretatie van de wet luidt dat het aantal contracturen bij aanvang
van de arbeidsovereenkomst vastgelegd moet worden en ongewijzigd moet blijven wil
de overeenkomst niet als oproepovereenkomst aangemerkt worden. Onderzoek De minister heeft onderzocht welke maatregelen getroffen moeten worden om de onduidelijkheid
weg te nemen. De voorgenomen wijzigingen zouden echter zeer complex zijn en de gevolgen
voor burgers en bedrijven in verhouding tot de risico’s niet proportioneel. Daarom
heeft de minister gekozen voor monitoring. In het conceptwetsvoorstel zekerheid flexwerkers,
dat ter consultatie is voorgelegd, worden oproepcontracten afgeschaft en vervangen
door basiscontracten. Alleen studenten en scholieren met een bijbaan kunnen nog gebruik
blijven maken van oproepcontracten. Ook verplicht het wetsvoorstel om de arbeidsomvang
in de arbeidsovereenkomst op te nemen. Daardoor is duidelijk waar de arbeidsomvang
moet zijn vastgelegd. Werkgevers kunnen de gekozen arbeidsomvang wijzigen na overeenstemming
met de werknemer. Soms lage WW-premie voor contracten met wisselende arbeidsomvang Het is waar dat de lage WW-premie ook kan gelden voor arbeidsovereenkomsten met een
wisselende arbeidsomvang en bij een tijdelijke urenuitbreiding. Voorwaarde is dat
het een schriftelijke arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is en het mag geen
oproepovereenkomst zijn. Meestal sluit het toepassen van de lage WW-premie aan bij
de geest van de regelgeving. Het aantrekkelijker maken van het vaste contract ten
opzichte van het flexibele contract. Er zijn echter ook situaties denkbaar waarvan
het beleidsmatig onwenselijk is dat ze onder de lage WW-premie vallen. Er zijn echter
geen signalen vanuit de praktijk dat er oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de regels
rondom de WW-premie. De internetconsultatie Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten (https://www.internetconsultatie.nl/wetverbeteringrechtspositieflexibelearbeidskrachten/b1)
sluit op 4 september 2023. Bron: Min. SZW 25-08-2023.
Uit onderzoek blijkt dat er onduidelijkheid kan bestaan over de precieze scheidslijn
tussen oproepovereenkomsten (hoge WW-premie) en andere arbeidsovereenkomsten (lage
WW-premie). Een belangrijke oorzaak daarvan is dat in de huidige definitie ontbreekt
waar en op welk moment de arbeidsuren moeten zijn vastgelegd. Er zijn twee interpretaties
mogelijk.